Οι ξεναγοί ερμηνείας:

  • Kάνουν διάλογο με τους επισκέπτες – αντί για μονόλογο.
  • Προσαρμόζουν την ξενάγησή τους ανάλογα με το κοινό που έχουν απέναντί τους – αντί να αναμασάνε τις ίδιες πληροφορίες, με πανομοιότυπο τρόπο κάθε φορά.
  • Ξυπνούν τις αισθήσεις αλλά και τη φαντασία των επισκεπτών.
  • Βοηθούν τους επισκέπτες να ανακαλύψουν το νόημα που έχει η φυσική και πολιτιστική κληρονομιά για τους ίδιους.
  • Προσφέρουν στους επισκέπτες την ευκαιρία να αναλογιστούν τις δικές τους καθημερινές αξίες και επιλογές.
  • Προσφέρουν στους επισκέπτες την ευκαιρία να αναλογιστούν τις δικές τους καθημερινές αξίες και επιλογές και να αισθανθούν υπεύθυνοι για την προστασία της κληρονομιάς, ακόμη και όταν ζουν μακρυά απ’ αυτήν.

Γιατί να προτιμήσουμε την ξενάγηση ερμηνείας;



Η ερμηνεία μετατρέπει την επαφή με την υλική και άυλη κληρονομιά σε μία εμπειρία με ουσία, που συναρπάζει τους επισκέπτες και τους βοηθά να συνδεθούν πραγματικά με την κληρονομιά του τόπου μας.

Επιπλέον, η ξενάγηση ερμηνείας μάς βοηθάει να:

  • αναπτύξουμε την περιέργειά μας, και μέσω αυτής ν’ ανακαλύψουμε ακόμη περισσότερα για την φυσική και πολιτιστική κληρονομιά
  • κατανοήσουμε γιατί ένα στοιχείο της υλικής ή και άυλης κληρονομιάς μας θεωρείται σημαντικό και να βρούμε τη σημασία που έχει για εμάς τους ίδιους, πέρα από πληροφορίες, αριθμούς και νόμους
  • απολαύσουμε την ίδια την ξενάγηση – μια που η ερμηνεία έχει στόχο όχι να διδάξει, αλλά να μετατρέψει την κληρονομιά σε μία εμπειρία
  • εμπνευστούμε από την φύση και τον πολιτισμό, κατανοώντας πώς αυτά τα στοιχεία τελικά αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής όλων μας.

    Η επιτυχημένη ξενάγηση ερμηνείας μας συγκινεί, μας προβληματίζει, μας κάνει ν’ αναστοχαστούμε και ίσως ν’ αναθεωρήσουμε, μας ενώνει, μας δίνει χρόνο και χώρο ν’ απολαύσουμε, μας διασκεδάζει, μας ενημερώνει, μας ακούει, μας ενθαρρύνει να ξεκινήσουμε έναν διάλογο που ίσως να συνεχίσει για πάντα...

  • Ποιοι μπορεί να ωφεληθούν από την ξενάγηση ερμηνείας;



    • Οι επισκέπτες μιας περιοχής. Με την ξενάγηση ερμηνείας γνωρίζουν αλλά κυρίως συνδέονται με την κληρονομιά μιας περιοχής και κατ΄επέκταση νιώθουν υπεύθυνοι γι’ αυτήν.
    • Οι κάτοικοι μιας περιοχής. Με την ξενάγηση ερμηνείας αναστοχάζονται κι οι ίδιοι ποια είναι η κληρονομιά τους, πώς ορίζεται και πώς τους ορίζει σήμερα αλλά και στο μέλλον. Επιπλέον, η ξενάγηση ερμηνείας είναι το πλέον κατάλληλο εργαλείο για εκείνους που θέλουν να γίνουν κι οι ίδιοι πρεσβευτές του τόπου τους.
    • Σχολικές ομάδες και ομάδες νέων. Η ξενάγηση ερμηνείας ακολουθεί τις αρχές της εκπαίδευσης για αειφορία της UNESCO. Βιωματική εκπαίδευση, μελέτη περιπτώσεων, επίλυση προβλημάτων και έρευνα είναι μερικά μόνο από τα εργαλεία που ακολουθεί η μέθοδος αυτή, κάνοντας την ξενάγηση ερμηνείας ένα ουσιαστικό κομμάτι της άτυπης εκπαίδευσης για την φύση και τον πολιτισμό.

    Ο ορισμός και οι αρχές της ερμηνείας φυσικής
    και πολιτιστικής κληρονομιάς

    • Στην ξενάγηση ερμηνείας υπάρχει πιο έντονο το αίσθημα της οικειότητας και της αμεσότητας!

    • Είναι πιο ενδιαφέρουσα και βιωματική... Δεν προσφέρει στείρα γνώση!
    • Η ξενάγηση ερμηνείας διαφέρει από μία απλή ξενάγηση στην καλύτερη κατανόηση των λειτουργιών και των αξιών που προκύπτουν από αυτές ενός τόπου, οικοσυστήματος κτλ.

    • Μια εμπειρία που κινητοποιεί πολλαπλά τον συμμετέχοντα!

    • Μπαίνει στην ουσία και όχι στην επιφάνεια των πραγμάτων!

    • Σε αφήνει να απολαύσεις τον χώρο.

    • Λειτούργησε αν και δεν γνωριζόμασταν μεταξύ μας.

    • Διαδραστική!

    • Η ερμηνεία είναι μία εκπαιδευτική δραστηριότητα
      που σκοπό έχει να αποκαλύψει τα μηνύματα και τις σχέσεις
      [της φυσικής και πολιτισμικής μας κληρονομιάς]
      και που χρησιμοποιεί αυθεντικά αντικείμενα,
      βιωματικές δράσεις και επεξηγηματικά μέσα
      αντί απλώς να μεταδίδει στεγνές πληροφορίες.

      Freeman Tilden

    Το 1957, με το βιβλίο του Interpreting Our Heritage, ο Freeman Tilden ήταν ο πρώτος που προσπάθησε να δώσει τον ορισμό και τις αρχές της ερμηνείας φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς.

    Οι έξι αρχές του Tilden:

    • Ό,τι παρουσιάζουμε, πρέπει να σχετίζεται με τον κόσμο του επισκέπτη (τις γνώσεις, τις εμπειρίες και τις αξίες που αυτός ήδη έχει) - αλλιώς η παρουσίασή μας παραμένει στείρα.
    • Η ερμηνεία βασίζεται σε πληροφορίες, αλλά δεν ταυτίζεται με αυτές. Όταν μιλάμε για ερμηνεία, εννοούμε μία αποκάλυψη που θα προκαλέσουμε στο μυαλό του επισκέπτη, χάρη στις πληροφορίες και τον τρόπο με τον οποίο θα τις δώσουμε (η στιγμή του «Α! τώρα κατάλαβα!»).
    • Η ερμηνεία είναι μία μορφή τέχνης, που συνδυάζει πολλές, άλλες τέχνες (όπως την τέχνη της αφήγησης, της επικοινωνίας, την κατάλληλη γλώσσα του σώματος, τη συγγραφή, κλπ.).
    • Ο βασικός σκοπός της ερμηνείας δεν είναι να διδάξει, αλλά να προκαλέσει την σκέψη του επισκέπτη. Έτσι, θέλουμε ο επισκέπτης να αναλογιστεί από μόνος του την αξία της κληρονομιάς και να νιώσει ποια είναι η σχέση του με αυτήν.
    • Η ερμηνεία στοχεύει στο να παρουσιάσει πώς κάθε κομμάτι της κληρονομιάς συνδέεται με τον ευρύτερο κόσμο, του τότε, του σήμερα ή και του αύριο. Μέσα από την ερμηνεία, ο επισκέπτης δεν μαθαίνει μόνο για την κληρονομιά, αλλά (επειδή τον βοηθάμε να την εντάξει στη δική του πραγματικότητα) μαθαίνει και από αυτήν.
    • Τέλος, τα προγράμματα ερμηνείας που απευθύνονται σε παιδιά, πρέπει να είναι σχεδιασμένα για αυτά, σεβόμενα τις δικές τους ανάγκες. [Η αρχή αυτή θεωρείται αυταπόδεικτη στις μέρες μας, χάρη στην εξέλιξη της παιδαγωγικής, αλλά ήταν προοδευτική την εποχή που έγραφε ο Tilden το βιβλίο του].